Färgers påverkan på ditt varumärke

Idag gästas bloggen av Jeanette Karlsson från Expertvalet. Under 2016 utsåg Expertvalet Nystartad till topp 40 inspiratörer för entreprenörer. Det tackar vi för! Idag kommer det dock att handla om varumärke och färger. Enjoy!

 

Som företagare är det en hel del du måste tänka på när du bygger upp ett nytt varumärke. Något du måste ha klart för dig när du börjar jobba med ditt varumärke är:

  • Vad du vill uppnå?
  • Hur vill du att varumärket ska uppfattas på marknaden?
  • Vilka känslor vill du att varumärket ska väcka?
  • Vem vill du nå ut till?

 

Färgernas roll i varumärket

För att kunna förmedla en viss stämning med ett varumärke är det viktigt att förstå sig på färger och vilken roll färger spelar på människors känslor. Tänk efter – det är troligtvis ingen tillfällighet att Mercedes satsar på neutrala färger i sin logotyp och i sina reklamfilmer, eller att EU använder sig av en grön logga för att visa att en produkt är ekologiskt odlad. Visst hade det sett konstigt ut med en röd ekomärkning? 

Studier visar att varumärkesigenkänning ökar med 80% då en viss färg är kopplad till varumärket. Till exempel är det ganska självklart idag att tänka på Coca-Cola när du ser färgen röd, eller på Facebook när du ser blått.

Detta är redan ett ganska klart exempel på varför du som marknadsförare bör satsa på färger.

För att underlätta det hela för entreprenörer och andra intresserade har vi på Expertvalet sammanställt en infograf om ämnet. Så istället för att läsa en massa text och tråkiga rapporter kan du kika på infografen och få en inblick i ämnet. En bild säger mer än tusen ord!

Farger inom branding
 
 
 
Jeanette Karlsson från Expertvalet

 

 

 

Skapa en affärsplan

Med hjälp av Idékollen får du hjälp att ta ett första steg mot en färdig affärsplan. Svara på frågorna, spara din Idékoll, få en snygg sammanställning av din affärsidé som du kan komma tillbaka till och redigera hur mycket du vill. 

Till Idékollen

 

 

Kommentera inlägget