Tre viktiga punkter för alla affärsidéer

Plötsligt händer det. En affärsidé föds och det är dags att satsa. Här är några punkter som är värda att tänka igenom för alla med en affärsidé:

 

Unique

Är du unik? 

Är du? Gör en analys av vem dina konkurrenter är, var de finns, hur de ser ut, profilerar sig och hur du är annorlunda i jämförelse. Det här kommer att hjälpa dig att sticka ut på marknaden och hitta det som är verkligt unikt för just dig. 

 

 

customers

Vem är dina kunder?

Har du en tydlig bild av vem du ska sälja åt? Försök att specificera en så tydlig målgrupp som möjligt. Det ger dig möjlighet att mer exakt sätta fingret på fråga nummer ett. Lista till exempel kön, ålder, var dina kunder bor, hur de lever sina liv och vad de har för bakgrund. Om du till exempel säljer kläder över nätet är faktorer som kön och ålder viktigare. Om du säljer konsulttjänster blir snarare sysselsättning och geografisk placering viktigare. Hitta de faktorer som är viktiga för just din affärsidé.

 

 

money

Kommer du att vara lönsam?

Pengar. Den eviga frågan. Försök uppskatta hur mycket du kommer att sälja för och hur mycket dina kunder är villiga att betala (om du har en tydlig målgrupp, varför inte fråga dom?). Har du några startkostnader som du behöver räkna med? Hur länge kommer det i så fall att ta innan du är lönsam? 

 

Idékollen hjälper dig strukturera din idé

 

Interactive Idekollen

Ta hjälp av idékollen för att strukturera upp din affärsidé. Idékollen guidar dig igenom de viktigaste frågorna som varje entreprenör behöver ha koll på och ger dig en snygg sammanställning att visa för banker och intressenter. 

Till Idékollen

Kommentera inlägget