Analysera din marknad, dina konkurrenter och prisläget

Håll koll på marknaden och dina konkurrenter. Genom att kartlägga vilka dina konkurrenter är och ta reda på vilka dina kunder är får du en tydlig bild av hur du ska ta dig framåt. Du kan också enklare lista ut vad du behöver göra för att nå ut till just dina kunder och dessutom ligga steget före konkurrenterna.

Tips

  • Kolla marknaden – vilka är mina kunder och konkurrenter
  • Gör en SWOT-analys (Strength Weakness Opportunities Threats) för att analysera förutsättningarna för din affärsidé
  • Kommunikationsplan/Marknadsföring – Hur marknadsför du din verksamhet? Var ska du synas och var hittar du dina kunder? Gör en analys av marknaden för att få en tydlig bild över var dina kunder finns och hur du på bästa sätt kan nå ut till dem. Kan du nå dem via annonsering? Ska du vara aktiv på sociala medier? Eller finns det något annat sätt för dig att nå ut till dina kunder?
  • Prissättning – vilka priser sätter dina konkurrenter och hur ser branschen ut? Vad är ett rimligt pris? Räkna ut priset eller läs hur du använder pris som strategi.

Check



Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *