Checklistan – för dig som ska starta eget!

Som ny egenföretagare är det mycket att hålla koll på. Vad behöver jag tänka på när jag ska starta mitt företag? Var hittar jag bra och viktig information?

I checklistan har vi samlat ihop användbara länkar och de viktigaste punkterna till dig som ska starta eller nyss har startat eget företag. Här checkar du enkelt av det som du inte får missa för att göra din uppstart lika enkel som din framtida bokföring.

Före uppstart

  • Affärsplan / Affärsidé

    Din affärsplan är grunden till din verksamhet. Genom att skriva en affärsplan får du översikt över din kommande verksamhet men också en plan på vilka mål och strategier som ska ta dig dit. Hur din affärsidé ska genomföras helt enkelt.

    Tips

    • Sätt ord på din affärsidé! Sammanställ och se över din idé med Idékollen .
    • Här skapar du din affärsplan.
    • Räkna på din affärsidé - beräkna lönsamheten för att se så att din affärsidé håller, ett företag måste vara lönsamt för att gå med vinst. Här kan du räkna på vad som krävs för att det skall löna sig? Räkna på det!
    • Budget - gör en budget! En budget är en prognos som visar ditt förväntade resultat, det som förväntas bli över. Dina intäkter minus kostnader. Läs mer om budget.

    Check

  • Analysera din marknad, dina konkurrenter och prisläget

    Håll koll på marknaden och dina konkurrenter. Genom att kartlägga vilka dina konkurrenter är och ta reda på vilka dina kunder är får du en tydlig bild av hur du ska ta dig framåt. Du kan också enklare lista ut vad du behöver göra för att nå ut till just dina kunder och dessutom ligga steget före konkurrenterna.

    Tips

    • Kolla marknaden - vilka är mina kunder och konkurrenter
    • Kommunikationsplan/Marknadsföring - Hur marknadsför du din verksamhet? Var ska du synas och var hittar du dina kunder? Gör en analys av marknaden för att få en tydlig bild över var dina kunder finns och hur du på bästa sätt kan nå ut till dem. Kan du nå dem via annonsering? Ska du vara aktiv på sociala medier? Eller finns det något annat sätt för dig att nå ut till dina kunder?
    • Prissättning - vilka priser sätter dina konkurrenter och hur ser branschen ut? Vad är ett rimligt pris? Räkna ut priset eller läs hur du använder pris som strategi.

    Check

  • Finansiering - säkra ditt startkapital

    För att komma igång med din verksamhet kan det behövas någon form av startkapital. Startkapitalen kan dels användas för att kunna köpa in nödvändiga inventarier eller annat till verksamheten och dels till aktiekapitalet om du startar ett aktiebolag. Det finns många olika sätt att skaffa finansiering på. Du kan söka bidrag eller låna till att starta upp din verksamhet . Varför inte gå på företagskurs eller informationsträffar som ger dig den kunskap du behöver. Här är några förslag.

    Tips

    Check

  • Välj bolagsform samt registrera och namnge ditt bolag

    De vanligaste bolagsformerna är aktiebolag (AB), handelsbolag (HB) och enskild firma (EF). Vilken bolagsform du väljer beror både på din situation och vilken typ av verksamhet du ska driva. Nedan hittar du information om de olika alternativen och vad som skiljer dem åt. Jämför dem för att få en bra bild av vad respektive alternativ innebär för dig och ditt företagande.

    Tips

    • Välja bolagsform - de olika bolagsformerna och läs om enskild Firma
    • Registrera ditt bolag - här
    • Välja bolagsnamn - välj ett namn som passar dig och din verksamhet och som du kan växa med. Du skyddar ditt namn genom att registrera det. Även om det inte är tvång att skydda företagsnamnet kan det vara bra att göra.

    Check

  • Detta behöver du registrera och ansöka om

    Beroende på vilken sorts verksamhet du har behöver du registrera och ansöka om några olika saker. För att du skall kunna fakturera behöver du till exempel F-skatt. Nedan är några fler punkter som du behöver känna till.

    Tips

    • Godkänd F-skatt/FA-skatt - vid försäljning
    • Behöver du kassaregister?
    • Momsregistering
    • Att bli arbetsgivare
    • Tillstånd, regler, lagar - beroende på olika branscher är det också olika regler som gäller. Ta reda på vad som gäller i din bransch då det ibland krävs särskilda tillstånd.

    Check

  • Skatter och avgifter

    Skatter och avgifter är det som ofta upplevs som svårast att förstå och hålla koll på som företagare. Här kan du läsa om de vanligaste.

    Tips

    • Momsinbetalning till Skatteverket - så här fungerar moms
    • Så fungerar skatt - allt om skatt
    • Sociala avgifter- läs mer om sociala avgifter på Skatteverkets hemsida.
    • Kostnader - det kan vara bra att reda ut begreppen rörliga och fasta kostnader. En fast kostnad är alltid densamma, till exempel hyran. Den rörliga kostnaden är volymanpassad, till exempel inköp av material.
    Här kan du se en film och läsa mer om hur allt hänger ihop!

    Check

  • Bokföring - så gör du!

    Du är skyldig att bokföra så fort du startar ett företag. Ofta kan det vara svårt att veta hur bokföringen ska skötas - ska du lämna bort eller ska du göra det själv? Det finns för- och nackdelar med båda alternativen. Nedan är information som kan hjälpa dig göra valet.

    Tips

    • Läs om bokföring i enskild firma - saker att tänka på
    • Kontakta SpeedLedger för en personlig demo och få tips på hur du sparar tid och pengar genom att sköta din bokföring själv.

    Check

  • Försäkra dig och din verksamhet

    En företagsförsäkring är en självklarhet för de flesta företag och blir extra viktigt om företaget har egna anställda. Frågan är - vad ska den innehålla? Ta reda på vilken försäkring som passar för dig och din verksamhet bäst.

    Tips

    Check

  • Registrera webbdomän

    Det är viktigt att börja bygga sitt varumärke så fort som möjligt och göra sig tillgänglig för potentiella kunder. Att registrera en webbdomän går fort och är nödvändigt för att skapa en hemsida till din verksamhet.

    Tips

    • Här får du hjälp med att hitta en ledig domän
    • Tänk på - om du kan registrera en e-postadress via din nya domän
    • Tänk på - om din tänkta leverantör erbjuder verktyg för att skapa hemsidor med

    Check

  • Lokal, inventarier och inköp

    Tips

    • Lokal, inventarier samt inköp - Behöver du hyra en lokal, plats på kontorshotell eller tänker du jobba hemifrån? Det är bra att tidigt tänka över olika alternativ och hur du smidigast och mest kostnadseffektivt ska arbeta.
    • Planera dina inköp - vilka inköp behöver du för att komma igång med verksamheten? Behöver du göra större investeringar som är bra att ha i åtanke redan nu? Ska du köpa eller ska du hyra? Bil, verktyg gäller kan vara något att tänka på framförallt för konsultföretag.

    Check

Mer att tänka på

  • Säljtips

    Tips

    • Tro på produkten du säljer! Om du inte gör det, varför ska kunden göra det...?
    • Prospektera - identifiera en glasklar målgrupp för din vara eller tjänst!
    • Säljer du din produkt genom att personligen träffa kunden? Då är ditt första mål att få till ett möte med kunden. (Fall inte för frestelsen att berätta allt direkt. Använd bara tillräckligt för att föra affären framåt.)
    • Försäljning handlar om att identifiera kundens behov och presentera en lösning. Självkänsla och tillit är avgörande för att bli en duktig säljare.
    • När du visar din produkt för kunden - kom till poängen snabbt!
    Din stora utmaning ligger i att alltid vara intressantare än kundens egna tankar. Risken är annars att du tappar kunden. Det kan innebära att du behöver jobba på ett helt annat sätt än idag. Kanske förändra din presentationsteknik? Här kan du läsa mer om hur du blir en supersäljare!

  • Att välja bokföringsprogram

    Att välja bokföringsprogram kan vara en riktig snårig djungel och det är inte alltid lätt att veta vad du behöver. För en del kanske bokföring är nytt och att då är det verkligen inte så enkelt att välja rätt bokföringsprogram. Att bokföra är ett måste för alla företag och därför är det viktigt att du hittar ett sätt som passar dig. Det finns bokföringsprogram som är utvecklat direkt för småföretagaren. Du ska inte behöva vara redovisningskonsult - det funkar ändå!

    Tips

  • Bokföringsmetod och räkenskapsår

    Bokföringsmetod - När du registrerar din verksamhet registrerar du även vilket räkenskapsår du ska ha och vilken bokföringsmetod du ska bokföra enligt. Det finns två olika bokföringsmetoder, kontantmetoden (även kallad bokslutsmetoden) och fakturametoden (ibland kallad faktureringsmetoden). Metoderna har egentligen inget att göra med om du har tänk ta betalt med kontanter eller fakturor, de heter endast olika. Kontantmetoden är det enklare sättet att bokföra och får användas av mindre bolag. Fakturametoden är det lite mer avancerade sättet att bokföra som alla större verksamheter använder.

    Tips

    Läs mer om kontantmetoden och fakturametoden.


    Räkenskapsår - Vad gäller räkenskapsår är det vanligaste att du har ett kalenderår, det vill säga ett räkenskapsår som börjar 1 januari och slutar sista december. Du kan även ha ett brutet räkenskapsår som börjar och slutar mitt i kalenderåret. Ditt första räkenskapsår kan dessutom vara antingen kortare (minst 6 månader) eller längre (högst 18 månader) än normalt.

    Tips

    Läs mer om räkenskapsår.

  • Bokföringskonto - hur tänker jag?

    Mycket av din bokföring går ut på att välja olika bokföringskonton. Bokföringskontona representerar olika finansiella poster i ditt företag, till exempel kostnader, intäkter, olika sorters tillgångar och skulder. En händelse i din bokföring bokförs alltid på minst två konton för att visa att pengar eller andra medel har förflyttats från ett ställe till ett annat, till exempel från ditt bankkonto (en tillgång) till en kostnad eller från din kontantkassa (en tillgång) till till bankkonto (också en tillgång).

    Tips

  • Anställda - avtal och registreringar

    För att anställa personal krävs det att du registrerar dig som arbetsgivare. Det finns många teknikaliteter när det kommer till att anställa personal som är viktiga att känna till. En annan viktig aspekt är också rollen som chef och vad det kan innebära för dina anställda och dig själv.

    Tips

    • Anställningsform
    • Anställningsavtal
    • Här kan du registrera dig och samtidigt räkna ut vad en anställd kan kosta räkna på det!
    • Betala: arbetsgivaravgift, sjuklön samt lämna kontrolluppgift

[gravityform id="3" title="false" description="false" ajax="true"]