Att välja företagsnamn

Du ska starta ett företag och vet redan vad du ska sälja. Din affärsidé är klar – grattis! Men det är en sak som fattas. Du vet inte vad ditt företag ska heta!

Hur i hela friden väljer du ett bra företagsnamn?

Det är ditt ansvar att företagsnamnet du väljer är unikt och passande. Du kan inte go bananas som du gjorde med dina gamla e-postadresser som du skapade som liten. [email protected] funkar tyvärr inte hela livet ut 🙂

Att välja RÄTT företagsnamn är en större process än vad många tror. Risken med att bara välja ett namn utan någon baktanke kan ge konsekvenser. Tro mig, det finns företag där ute som lärt sig det den hårda vägen. Syndromet jag tyckte det lät coolt är allt för vanligt när namnet bestäms.

Det ska du INTE göra när du väljer företagsnamn

Det finns många klassiska misstag på företagsnamn som misstolkas. Till exempel:

  • Hooker Furniture – som säljer hem och kontormöbler. Namnet tillkom från företagets grundare, Clyde Hooker.

logo-hooker-furniture

  • Chevrolet Nova – En bilmodell från amerikanska bilföretaget Chevrolet.
    No va betyder den går inte på spanska.

  • Siemens – Namnet tillkom från företagets grundare, Werner Von Siemens

Så tokigt det kan bli när företag förhastar sig och inte gör tillräckligt med research innan namnet lanseras. Men det här går att undvika om du bara lägger ner lite mer tid och vet vilka regler som gäller.

Regler för företagsnamn:

  • Namnet får inte bestå av diskriminerande eller förolämpande ord
  • Namnet får inte bestå av något som kränker någons upphovsrätt
  • Uppgifterna i namnet ska stämma med verkligheten och företagets verksamhet.
  • Namnet får inte innehålla något som kan uppfattas som någon annans egenartade efternamn om användningen av det kan vara till nackdel för den som har det namnet.
  • Namnet måste kunna urskiljas från andra företag
  • Namnet får inre förväxlas med andra företagsnamn

Du kan titta mer på vad som gäller när du registrerar ditt varumärke på Bolagsverket.

Hur ska du gå tillväga?

Okej. Nu vet du reglerna för att ett företagsnamn ska godkännas. Så hur ska du komma på ett namn till ditt företag? För det första är det några saker du bör ha i åtanke redan från början, så att du inte hamnar i samma sits som företagen i exemplet ovanför.

Bland annat måste du tänka på att:

  • Inte välja ett företagsnamn som är krångligt och svårt att uttala
  • Kontrollera så att ordet du väljer inte betyder något negativt på ett annat språk

Försök att fokusera på naturliga och korta namn som har en koppling till företaget. Då kan kunden enkelt kan lägga namnet på minnet.  

När du ska ta fram ditt företagsnamn är det bra om du gör det i olika steg:

  1. Börja med att ta en ordentlig tankeställare på hur kunden kommer reagera på namnet. Vad vill du säga? Kommunicerar du rätt budskap?

  2. Brainstorma är ett bra alternativ för att sätta bollen i rullning och öka din kreativitet. Skrev ner så många namn och associationer du kommer på under en tidsbegränsad period. Sen prioriterar du bort namnen som inte är relevanta, och fokuserar på ett fåtal du tror funkar.

  3. Sedan gör du research så du vet om det är värt att satsa eller inte. Titta hos Verksamt så att namnet inte redan är upptaget, och undersök om domännamnet är ledigt. Därefter är det viktigt att du testar namnet, för att se vilken respons det får. Undvik gärna familj och vänner, och försök istället att testa namnet på din målgrupp eller potentiella kunder. På så sätt får du en mer rättvis bild om namnet funkar eller inte.

Kommentera inlägget

Comments are closed.