Att bygga upp en hemsida (eller webbplats som det ofta kallas nuförtiden) kan göras på många olika sätt. Är du själv ett kodgeni, eller i varjefall har lite grundläggande koll på hur kod fungerar, kan du knacka ihop det själv. Om inte kan du be någon hjälpa dig, eller använda någon smart tjänst som löser det åt dig (Weld till exempel!).
Oavsett hur själva webbplatsen konstrueras finns det saker du som ägare bör ha i åtanke för att underlätta för dina besökare så att de hittar rätt och förstår vad du försöker säga. Det innebär att få besökaren att förstå vad du vill, fylla ett företagssyfte och ge dig som företagare så mycket som möjligt i utväxling.
Här är fem viktiga punkter att tänka på när du bygger din hemsida:
1. Tydlighet – vad vill du med din hemsida?
Hubspot frågade konsumenter vad de tycker att är den viktigaste faktorn vid utformning av en hemsida:
76% av de tillfrågade ansåg att den viktigaste faktorn är att det ska vara lätt att snabbt hitta vad de letade efter på sidan.
Du som bygger en hemsida behöver då ställa dig följande frågor:
- Vad är det här för hemsida?
- Vad gör besökaren på min hemsida?/vad letar mina besökare efter när de kommer hit?
- Varför är mina besökare på min hemsida och hur tillgodoser hemsidan mina besökares behov?
Du behöver helt enkelt berätta vad din sida är till för. Det första besökaren ska se är vad du gör och vad besökaren kan få ut av att nyttja din tjänst/produkt/erbjudande.
Om du kikar på några hemsidor ser du att erbjudandet (det sidan säljer) i allmänhet finns ett textblock, till exempel en rubrik eller underrubrik, med en illustrerande bild (illustration, foto etc.).
2. Det visuella
Bilder och känsla
Din hemsida har 50 millisekunder på sig att skapa ett intryck. 50 millisekunder för besökaren att bestämma om hen gillar sidan eller inte. Det första intrycket skapas av de grafiska, inte texten. En bild säger mer än tusen ord och så vidare…
Vad säger bilden?
Skämt åsido, studier visar tydligt att de allra flesta av oss gillar designer som vi upplever som enkla och som vi känner igen. Däremot är det viktigt att inte blanda ihop det med att vara tråkig. Var inte tråkig. Ingen gillar tråkigt.
3. Tydlig hierarki
Är allt verkligen lika viktigt? Gör du allt i fetstil sticker ju ingenting ut…
Gruppera information som hör ihop, gör det enkelt för besökaren att förstå vad som är viktigt. Tydliggör budskapet, få besökaren att snabbt bli intresserad för att sedan vilja läsa mer på detaljnivå.
4. Håll kvar besökaren på sidan
När besökaren väl har bestämt sig för att ge din sida mer än någon sekund av sin tid gäller det att se till att hen stannar kvar länge nog för att faktiskt göra det din hemsida har som mål (till exempel att konvertera besökaren till en kund). Håll besökaren intresserad!
Tips
- Undvik långa textstycken utan ordentlig rubrikindelning.
- Dela upp din sida i sektioner för att hålla intresset vid liv och för att inte låta besökaren vänja sig vid mönstret.
Med det sagt, gör det inte rörigt.
5. Ha alltid med en action
En CTA-knapp (Call To Action) gör att besökaren lätt kan ta nästa steg i den riktning du vill (mot konvertering till exempel). Se bara till att besökaren får tillräckligt mycket information innan. Ju dyrare produkt/tjänst du har, desto mer information krävs för att besökaren ska känna sig motiverad nog att köpa.
Om du kikar noga på Nystartads förstasida hittar du hela 15 stycken (!!) Call-To-Actions. Hittar du alla?
Kom ihåg när du bygger din hemsida:
-
Var tydlig – vad vill du egentligen?
-
Skapa en första intryck med det visuella på din sida
-
Lyft upp det som är det mest viktiga, resten kan vara sekundärt
-
Behåll besökarens uppmärksamhet på sidan
-
Ha alltid, alltid, alltid med en Call-To-Action
Marielle i Nystartadcrewet