Kom igång med SEO - En guide för nybörjare

SEO guide för nybörjare

Nystartat företag och ny hemsida. Här kommer snabba svar på vanliga frågor man ställer sig som ny inom sökmotoroptimering.

Vad är sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering är en typ av marknadsföring online där syftet är att öka den organiska trafiken från Google. Organisk trafik är den trafiken till er hemsida som kommer från Google och som inte är betald annonsering.

Hur fungerar sökmotoroptimering?

Man förbättrar sina placeringar genom att jobba både med on-page (det som sker på hemsidan) och off-page (det som sker utanför hemsidan). Det är ingen som vet exakt hur Google värderar hemsidor men experter inom området har upptäckt vilka faktorer som starkt korrelerar med bättre ranking.

Välj rätt URL struktur

En URL ska vara kort och innehålla sökordet texten vill ranka på. Exempelvis /webbdesign-stad. Tänk på att inte i första taget byta URLer då man kan förlora den kraft man har. Det är också viktigt att inte skapa intern konkurrens där du skriver flera texter om samma sökord. Då vet Google inte vilken sida som är bäst och det resulterar oftast i sämre ranking.

Hitta dina sökord

Du hittar enkelt nya sökord och sökvolymen genom Google Ads. Skapa ett konto och använd deras verktyg. Tyvärr kan man inte se exakt sökvolym om man inte betalar själv till Google. Då får du ta kontakt med någon som gör det eller nöja dig med ungefärliga sökvolymer.

Antal ord per sida

Antal ord är en av de punkter där det förekommer oenighet vad som är den optimala nivån. Oftast har SEO specialister en fast åsikt om antalet ord en text ska ha. Det finns dock ingen sådan siffra. För att ta ett överdrivet exempel ska översättningar för enstaka ord inte ha lika långa texter som en artikel. Vår rekommendation blir således att kolla på de som ligger högst upp och tangera dem. Avviker ni för långt, både upp eller ner, kommer ni sannolikt ranka sämre.

Sökordsdensitet

Även här finns det ingen exakt formel för vilken % man bör ligga på. Kolla på de som ligger högst upp, härma dem och ha med sökordet en extra gång.

Rubriker

Varje sida ska ha exakt en <h1> rubrik. Resterande rubriker ska vara <h2> till <h4>. Man får ha hur många av dessa rubriker man vill.

SEO titlar

SEO titeln anses av många vara en av de viktigaste faktorerna för bättre ranking. Sökordet ska finnas med tidigt i meningen, helst som inledande ord. En SEO titel ska också vara max 60 tecken långt för att hela rubriken ska visas 90% av gångerna. Är den ännu längre ökar risken att Google skär av din rubrik med ”…” i slutet.

Bilder

Bilder är ofta en bra idé. Använder dina konkurrenter som syns högst upp många bilder – ska du göra det också. Alla bilder har en alt text. Denna texten ska beskriva bilden. Fyll inte alt texten med sökord. Men passar det bilden är det en god idé att få med det.

Vad gör en länk värdefull?

En länk från en relevant sajt i ett välskrivet inlägg som klickas på är den bästa länken. En länk på en sida som saknar trafik och skrivs på en inte så relevant och auktoritär sida ger inget värde utan ökar bara risken att Google inte litar på er.

Användarupplevelsen viktigare än förut

Vad besökare tycker om er hemsida spelar idag roll. Google har idag tekniken som krävs för att rensa ut fejkad trafik från den som är äkta. Generellt sett handlar det om att göra besökaren nöjd. Ett konkret exempel är Terminate the search. Gör någon en sökning på ”nyttig mat”, klickar in på er hemsida och läser innehållet är detta en positiv signal. Om besökaren därefter slutar söka på ”nyttig mat” och söker efter något annat har ni ”terminate the search” – besökaren fick vad den sökte hos er och ni belönas av Google.

Så påverkar AI SEO

AI är i sig ingen rankingfaktor. Utan AI hjälper Googles algoritm att ta fram vilka faktorer som borde korrelera med bättre ranking.

Mät och spåra dina resultat

Det finns bra verktyg som kan spåra och mäta ens resultat. Google Analytics är ett av dessa. Det är mycket enkelt att installera och gör det möjligt att se trafik, vilka hemsidor som skickar trafik till er och mycket mera.

Framtiden inom sökmotoroptimering

Historiskt sett har det framför allt handlat om länkar och sökordsdensitet. 2019 och framåt går bra organiska resultat hand i hand med en hemsida som presterar bra. Prioritera bra kod och webbdesign som kan uppdateras när ni behöver det.


Inlägg av Nils Fridlund från webbyrån Sunbird. Har du frågor? Ställ dem här till Nils.

Kommentera inlägget

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.