Annonsera via Adwords och hitta nya kunder

Annonsera via Adwords och hitta nya kunder  

Vet du om att du kan hitta nya kunder som redan letar efter dig? Visst låter det bra? Genom att annonsera via Google Adwords är det möjligt. Google har sitt eget annonseringsverktyg som heter Google Adwords. Adwords uppfattas ofta som komplext och svårt och det är det till viss del men Adwords öppnar också upp en fantastisk möjlighet att nå ut till en ny publik.

Du kan göra mycket själv. I guiden “10 tips för att lyckas med din Adwordsannonsering” ger vi tips på hur.

Vad är då egentligen Adwordsannonser?

När du googlar ett ord så kommer det upp massor med sökträffar med olika länkar som google tycker att du ska läsa. De fyra länkar som är överst är sponsrade länkar som är märkta med Annons. Det är dessa som är Adwordsannonser. Det innebär att ett företag har betalat för att få sina annonser synliga på just det ordet eller frasen som du googlade på.

Därför är Adwords bra

  • De flesta som googlar klickar sig aldrig fram till sidan två eller på de länkar som ligger längre ner på sidan, utan klickar på länkarna som ligger högst upp.
  • Med Adwordsannonsering har du chans att synas innan dina konkurrenter som kanske finns längre ner på sidan.
  • Du exponeras tidigt till dina kunder och din målgrupp vilket leder till större chanser att få klick.
  • Du kan rikta dina annonser till bestämd målgrupp samt nå ut till potentiella kunder i realtid.
  • Adwords är gratis, kostar bara när någon klickar på din annons.

Så fungerar Adwords

Adwords fungerar som en budgivningstjänst. Vilket innebär att du väljer ut vilka sökord du vill att dina kunder ska hitta dig på. I Adwords-verktyget finns det ett ”Sökordsverktyg”. I sökordsverktyget kan du själv se hur många som googlar på de ord som är intressanta för din verksamhet. Du anger vilket sökord du vill ska komma upp när någon googlar på dina tjänster/produkter och vilka relaterade fraser du vill ha med.

Det finns olika kriterier för att få en lyckad annons: hur mycket klick du får, relevansen i din annons, vilket bud som ges, hur många konkurrenter det finns som har samma sökord bland annat. 

De länkar där det inte står annons är så kallade organiska länkar och de påverkas inte av Adwordsannonsering.  Läs mer om sökmotoroptimering (SEO) här.

Tips för Adwords innan du sätter igång

  • Vem vill du att ska se dig – din målgrupp?
  • Vilka nyckelord använder dina kunder – ska återspegla din verksamhet?
  • Vart hittar du dem? När du har svarat på dessa frågor då kan du sätta igång med din första annons.
  • Börja i liten skala och läs på. Det är viktigt.
  • Registrera ditt gratiskonto och se vilka nyckel/sökord du ska annonsera på.

 

Ladda ner guiden – 10 tips för att lyckas med din Adwordsannonsering

 

emilia

Emilia i Nystartadcrewet

Kommentera inlägget

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.