Content marketing - Mer fokus på kunden och mindre på produkten

För att kunna driva en verksamhet och växa måste vi se till att våra kunder hittar oss. Vi måste nå ut till en publik för att öka kännedom om våra produkter. Det finns många sätt att göra det på och det finns också  många kanaler att använda sig av exempelvis blogg, nyhetsbrev, social medier, tidningar, annonsering m.m. 

Mer fokus på kundvärde

När det handlar om just marknadsföring så är det bra att prova sig fram och inte vara rädd för att testa olika sätt att marknadsföra sig på. Ett sätt som både är långsiktigt och populärt är Content marketing. Content marketing eller Innehållsmarknadsföring skiljer sig en del från exempelvis vanlig annonsering, där syftet är att lyfta upp din produkt och berätta för din publik varför de ska välja just dina produkter. Det som gör Content marketing annorlunda är att du faktiskt fokuserar mindre på produkten och mer på andra värden som är viktiga för din kund.

Du vill nå ut till kunden, engagera och skapa ett intresse. Det handlar om att sälja din produkt/tjänst utan att direkt prata om den och istället förmedla känslan att du kan din sak och kan ge mervärde utöver produkten. Är det svårt? Både ja och nej…..

Låt oss ta ett exempel: Du driver en sångskola och vill ha nya och fler elever. Då kan du istället för att annonsera om din sångskola istället ge tips på hur man kan lära sig att sjunga bättre, kanske genom sångskola via nyhetsbrev och youtubeklipp. På så vis visar du att du kan din sak utan att du säljer in den. Om du säljer ekonomitjänster så kan du starta en blogg som handlar om hur man tar itu med sin ekonomi och ge tips på Best Practice om hur man kan spara pengar.

Content is king?

När du ska arbeta med Content marketing så bör du ha ett tydligt syfte och mål som är långsiktigt. Du ska nämligen skapa innehåll för att bygga en publik och en lojal kundgrupp. Nu när du har skapat ett tänkt mervärde för din målgrupp gäller det att få målgruppen engagerad. Hur många gånger tittar de på dina sångklipp eller hur många läser bloggen och delar den vidare till andra?

Hur får vi kunder att se oss, lita på oss, vilja köpa av oss och slutligen återkomma för att köpa mer?

 

Content Marketing i 7 steg

  1. Planera och sätt grunden
  2. Vilken är din målgrupp? Se till att du förstår den
  3. Vilken är din berättelse?
  4. Kanaler – identifiera dem och bestäm vilka du ska använda
  5. Hur ser processen ut – vem gör vad och hur?
  6. Konvertering – skapa ditt innehåll och lyssna på publiken
  7. Mätbarhet – mät och prova dig fram

Om du lyckas bygga upp en kundbas baserad på din Content Marketingstrategi så är Content King. Och det bästa? Det behöver inte kosta mer än din tid. Få fler marknadsföringtips på min sida marknadsföringstips.se

Lycka till!

 

Emilia i Nystartadcrewet

 

Kommentera inlägget

One thought on “Content marketing – Mer fokus på kunden och mindre på produkten

  1. Henrik Mos skriver:

    Superbra tips att ta hjälp av andra! Ett sätt att göra det på är att flytta in på en coworking-arbetsplats, såå inspierande av omges av andra entreprenörer.
    https://www.matchoffice.se/hyra/lokaler/stockholm?kinds%5B%5D=coworking

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.